Google Drive -työpöytäsovellus käyttöön

Ei voi olla totta! Eihän nämä Google Driveen tallennetut tiedostot enää kopioidukaan mun tietokoneelle! Todellakin, Google on jälleen tehnyt muutoksia eli Google Drive -työpöytäsovellus korvaa aikaisemman Google Backup and Sync -sovelluksen. Itse asiassa korvasi jo heinäkuun 19. päivänä tänä vuonna, mutta nyt synkronointi lopetti lopullisesti toimintansa.

Kyllähän minä ohimennen olen lukenut, että muutosta on tulossa vaan enpä siihen sen enempää ole kiinnittänyt huomiota. Eipä siis auttanut muuta kuin kääräistä hihat ja ryhtyä opiskelemaan miten Google Drive -työpöytäsovellus otetaan käyttöön.

Jos siis olet käyttänyt aikaisemmin Google Backup and Sync -sovellusta (Google Driven varmistuspalvelu) ja havahduit vasta nyt samaan kuin minäkin, niin seuraapa ohjeitani miten siirryt käyttämään Google Drive -työpöytäsovellusta.

Miksi Google Drive -työpöytäsovellus on hyödyllinen?

Google Drive -työpöytäsovelluksen avulla kaikki tietokoneellasi olevat tiedostot ovat käytettävissäsi myös nettiselaimen kautta, kuten aikaisemmin Backup and Sync -sovelluksenkin avulla – turvallisesti. Ts. vaikka sinulla ei olisi tietokonetta mukanasi pääset muokkaamaan tiedostojasi, poistamaan niitä tai lisäämään uusia nettiselaimella Google Drivessa tai älypuhelimellasi Google Drive mobiilisovelluksen kautta. Voit myös jakaa muokkausoikeuksia ystävillesi tai työtovereillesi. Samoja tiedostoja voit muokata myös tietokoneellasi. Kätevää!

Google Driven avulla saat tietokoneesi tiedostot esiin ja voit muokata niitä vaikka tietokone ei olisi mukanasi!

Google Drive -työpöytäsovellusta voit käyttää kaikenlaisten tiedostojen tallentamiseen, myös Microsoft Office ja Photoshop -tiedostoihin.

Työpöytäsovelluksen avulla voit synkronoida valokuvasi ja videosikin Google -driveen alkuperäisessä muodossaan, vaikkakin Google kuvat saattaa olla tarkoituksenmukaisempi tähän tarkoitukseen.

Voit käyttää useita eri Google -tilejä esim. henkilökohtaista ja työpaikkasi tiliä ja hallinnoida tiedostoja jouhevasti siirtymällä tililtä toiselle. Voit myös kopioida ja siirtää tiedostoja eri tilien välillä.

Voit tutustua tarkemmin ominaisuuksiin ja Backup and Sync -sovelluksen ja Google Drive -työpöytäsovelluksen välisiin eroihin Googlen sivuilla.

Näin otat Google Drive -työpöytäsovelluksen käyttöön

Mikäli olet aikaisemmin käyttänyt Googlen Backup and Sync -sovellusta, niin olet todennäköisesti myös saanut jo ilmoituksen ruudullesi, että Backup and Sync ei ole enää käytettävissäsi. Saattaa myös olla, että Google Drive työpöytäsovellus on asentunut jo tietokoneellesi, joten voit klikata ruudulle ilmestyvästä ilmoituksesta ”GET STARTED” painiketta. Tai voit aloittaa myös ruudun oikeassa alareunassa olevasta tehtäväpalkista nuoliylös-väkäsestä, josta löydät piilotettuja toimintoja mm. Backup and Sync -ikonin. Klikkaamalla ikonia ruudulle ilmestyy ilmoitus ja ”GET STARTED” -painike.

Backup and Sync -sovellus ei enää käytettävissä

Vaihe 1 Asenna Google Drive -työpöytäsovellus

Mikäli toiminto ei käynnisty painikkeesta (kuten minulla ei käynnistynyt) tai sinulla ei ole aikaisemmin ollut käytössä Backup and Sync -sovellusta, niin asenna Google Drive työpöytäsovellus Googlen sivuilta. Klikkaa ”Lataa Drive-työpöytäsovellus”.

Lataa Google Drive -työpöytäsovellus

Vaihe 2 Mikäli sinulla ei ole ollut aikaisemmin Backup and Sync -sovellusta, suorita asennus

Klikkaa ruksi ruutuun, mikäli haluat työpöydällesi pikalinkit; vain linkki Google Driveen tai linkit myös Google sovelluksiin. Tämän jälkeen kirjaudu Google -tilillesi. Tetokoneellesi on nyt asennettu Google Drive -työpöytäsovellus. Siirry kohtaan Google Drive -työpöytäsovellus asetukset.

Klikkaa myös ylimmäinen ruksi jos haluat pikalinkin Google Driveen myös

Vaihe 2 Mikäli sinulla oli aikaisemmin Backup and Sync -sovellus käytössä, kirjaudu ensin Google-tilillesi

Tämän jälkeen sinua pyydetään kirjautumaan Google-tilillesi. Klikkaa ”Sign in”.
Valitse tämän jälkeen tili, jolle haluat kirjautua.

Kirjaudu Google-tilillesi
Kirjaudu haluamallesi tilille

Vaihe 3 Asennus tarkistaa aikaisemmin synkronoitujen tiedostojen ajantasaisuuden

Seuraavaksi Google Drive -työpöytäsovellus tarkistaa Backup and Sync -sovelluksesta kaikki niiden kansioiden ajantasaisuus, jotka olet määrittänyt synkronoitavaksi. Klikkaa ”Check folders”. Odota, kunnes kansioiden tarkistus on saatu toimitettua. Tämä voi kestää jonkin aikaa riippuen tiedostojen määrästä.

Asennus tarkistaa aikaisemmin synkronoitujen tiedostojen ajantasaisuuden
Asennus tarkistaa tiedostoja

Vaihe 4 Miten haluat tiedostojen synkronoinnin tehtävän jatkossa – riittääkö tallennustila?

Ruudulle ilmestyy ilmoitus, jossa kerrotaan että tiedostojen synkronoimiseksi sinun on ilmoitettava miten haluat sen tehtävän. Google ilmoittaa tässä vaiheessa myös, että synkronoiminen vaatinee lisää pilvitilaa Googlelta. Vai niin! Klikkaa ”Review settings”.

Riittääkö tallennustila?

Vaihe 5 Valitse sinulle sopiva synkronoititapa

Seuraavaksi päästäänkin sitten itse asiaan. Google ilmoittaa kylmästi, että enää et voikaan valita vain osaa Google Driven My Drive (Oma Drive) -kansioista synkronoitavaksi vaan sinun pitää synkronoida My Drive (Oma Drive) kokonaisuudessaan! Synkronointiin sinulla on kuitenkin kaksi vaihtoehtoa.

a) Striimaa kaikki My Drive (Oma Drive) tiedostot – tallenna kaikki tiedostot vain Google Driveen. Kaikki tekemäsi muutokset tiedostoihin synkronoidaan automaattisesti. Valitse tämä vaihtoehto, jos haluat säästää tietokoneesi kovalevytilaa. Tietokoneella tiedostoihin pääsee myös käsiksi ja niitä voi muokata virtuaalihakemiston kautta. Ts. Google Drive näkyy tietokoneellasi omana asemanaan esimerkiksi Google Drive (G:). Sinulla pitää kuitenkin aina olla nettiyhteys, kun muokkaat tiedostoja. Virtuaalihakemistossa voit kansiokohtaisesti määritellä ne kansiot, joiden haluat toimivan myös offlinessa.

b) Peilaa kaikki My Drive tiedostot – tallenna kaikki My Drive tiedostot sekä tietokoneellesi että Google Driveen. Synkronoitavat tiedostot tallentuvat tietokoneellasi paikalliseen Google Drive -kansioon, joka sijaitsee users -hakemistossa. Kaikki tekemäsi muutokset synkronoidaan automaattisesti tietokoneen ja Google Driven välillä. Mikäli sinulla on heikko nettiyhteys tai haluat työskennellä usein offlinessa, valitse tämä vaihtoehto. Varmistu kuitenkin, että sinulla on tarpeeksi kovalevytilaa tietokoneellasi.

Striimaus on oletus ja sen minäkin valitsin. Synkronointitavan voi kuitenkin jälkeenpäin vaihtaa asetuksista.

Google Drive -työpöytäsovellus – Valitse synkronointitapa

Vaihe 6 Poista lopuksi Backup and Sync -sovellus tietokoneeltasi

Poista lopuksi Backup and Sync -sovellus tietokoneeltasi Control Paneelista uninstall program -toiminnolla.

Poista Backup and Sync -sovellus

Mikäli valitsit Striimaus -vaihtoehdon ja aikaisemmin käytit Backup and Sync -sovellusta, aikaisemmin synkronoidut Google Drive -tiedostot löytyvät edelleen users -hakemistossa mutta ne eivät enää päivity ja voit poistaa ne koneeltasi. Kansioiden synkronointi tapahtuu nyt vain virtuaalihakemistossa.

Virtuaalihakemistossa voit määritellä haluamasi kansiot toimivaksi myös offline-tilassa.

Striimatussa virtuaalihakemistossa voit määritellä ne kansiot offline-tilaan, joiden haluat toimivan aina myös silloin, kun sinulla ei ole nettiyhteyttä.

Virtuaalihakemisto
Valitse haluamasi kansio offline-tilaan

Google Drive asetukset

Google Drive -työasemasovelluksen asetuksiin pääset ruudun alareunasta tehtäväpalkista valitsemalla nuoliväkäsestä Google Drive ja klikkaamalla sitä hiiren oikealla painikkeella.

Klikkaa hiiren oikealla painikkeella

Valitse sen jälkeen oikeasta yläkulmasta asetuksista (harmaa rataspyörä-ikoni) Preferences.

Google Drive -työpöytäsovellus asetukset

Kuvakansio Google Driveen vai Google Kuviin?

Kun lisäät uuden kansion Google Drive Desktop -työpöytäsovellukseen ja olet valitsemassa synkronoitavaa kansiota tietokoneeltasi, sinulta kysytään haluatko synkronoida tiedostot Google Driveen vai Google Kuviin. Kuvakansiot kannattaa mieluimmin tallentaa Google Kuviin. Näin kuvasi ja videosi ovat varmistettuna myös pilvessä. Tämän lisäksi kuvat ja videot kannattaa kuitenkin varmistaa myös ulkoiselle kovalevylle säännöllisesti.

Muista kuitenkin, että muutoksia ei synkronoida Google Kuvien ja tietokoneen välillä. Valitse joko Google Drive (synkronointi eli muutokset päivitetään) tai Google Kuvat (varmistus, muutoksia ei synkronoida). Valitse jompi kumpi tapa, sillä molempiin niitä ei kannata tallentaa. Pilvitilaa menee muuten tuplamäärä.

Oletko sinä jo ottanut käyttöön Google Drive -työpöytäsovelluksen?
Jakaminen on välittämistä:

Jätä kommentti

Exit mobile version