Siirto palvelulla siirrät rahaa vastaanottajan puhelinnumerolla

Seuraavanlaiset tilanteet ovat varmaan meille jokaiselle tuttuja tilanteita.

”Hei, mä olen velkaa sulle, mutta mulla ei ole sun tilinumeroa. Lähetä mulle se, niin maksan sitten heti.” ”Ei mullakaan ole sitä tässä, mutta lähetän sulle sen, kun olen kotona.”

ei käteistä

”Voi ei, mulla ei ole nyt maksaa sulle taskurahaa, kun mulla ei ole käteistä yhtään. Huomenna mä lupaan maksaa.”

”Tämä leninki on aivan ihana! Miten vanha se on. Mä voisin ostaa sen, mutta mulla ei ole käteistä rahaa.”

Kenellä nyt mukana käteistä rahaa enää onkaan! Ei minulla ainakaan yleensä.

Rahan siirtämiseen vastaanottajan pankkitilille on löytynyt nyt helppo ja nopea ratkaisu – älypuhelimella toteutettava Siirto.

Siirtämäsi raha näkyy heti vastaanottajan pankkitilillä

Pankkien välisessä uudessa Siirto palvelussa siirtämäsi raha näkyy heti vastaanottajan pankkitilillä. Voit maksaa velat ja taskurahat heti ilman käteistä rahaa tai vipata ystävällesi rahaa. Kirpputoreila ostaminenkin sujuu joustavasti, vaikka myyjällä ei olisikaan maksupäätettä mukanaan. Myyjä pystyy myös toteamaan maksusuorituksen välittömästi omalla mobiilipankki -sovelluksellaan.

Sinun ei tarvitse tietää pankkitilin numeroa

Nyt sinun ei myöskään tarvitse enää tietää vastaanottajan pankkitilin numeroa, riittää kun tiedät hänen puhelinnumeronsa! Kuluttajille Siirto on tällä hetkellä maksuton palvelu. Mutta niin maksut kuin päiväkohtaiset siirtorajatkin sinun kannattaa tarkistaa omalta pankiltasi.

Siirto on pankkirajat ylittävä reaaliaikainen mobiilimaksujärjestelmä

Pankit ovat jo aikaisemminkin toteuttaneet omia siirtopalveluitaan, mutta niitä käytettäessä rahan siirtyminen eri pankkien välillä kestää vuorokauden. Otto-pankkiautomaatteja ylläpitävä Automatia on toteuttanut nyt uuden avoimen Siirto-mobiilimaksujärjestelmän, joka toimii eri pankkien mobiilisovellusten välillä. Palvelu mahdollistaa reaaliaikaiset siirrot kuluttajien välillä, verkkokaupassa ja myöhemmin kauppaliikkeissäkin.

Siirto toimii nyt kaikkien pankkien asiakkaiden välilä. Kuluttajille tarjottavat Siirto-appit ovat edelleen Nordea Siirto, OP-mobiili ja Pivo. S-Pankki poisti Siirron S-Mobiilista vuonna 2019 ja kääntyi MobilePayn kannattajaksi.

Danske Bankin kehittämä MobilePay onkin ehkä jopa suosituin rahan siirtopalvelu. MobilePay on tullut suosituksi muidenkin kuin Danske Bankin asiakkaiden keskuudessa. MobilePay on käyttölogiikaltaan hyvin samantapainen kuin Siirto -palvelu. Asennat vain älypuhelimeesi ko. sovelluksen. Sinulla ei tarvtse olla pankkitiliä Danske Bankissa, vaan voit siirtää rahaa minkä tahansa pankin tilille omalta tililtäsi. Olen itse käyttänyt MobilePay:tä rahansiirroissa jo kauan. Siirtoa ehdin käyttämään jonkin aikaa S-Mobiilissa, kunnes S-Pankki poisti sen. MobilePay:stä löydät enemmän tietoa artikkelistani Ota käyttöön MobilePay älypuhelimeesi.

Näin otat siirron käyttöön

Jatkossa sinun ei siis tarvitse enää asentaa erillisiä muiden pankkien toteuttamia siirtopalveluita, vaan käytät oman pankkisi tarjoamaa siirtopalvelua. Siirto palvelussa mukana olevat pankit linkittävät omat siirtopalvelunsa Automatian tarjoamaan yhteiseen rajapintaan.

Siirto palvelun käyttöönotto edellyttää, että sinulla on käytössäsi verkkopankki ja verkkopankkitunnukset.

  • Asenna älypuhelimeesi oman pankkisi tarjoama siirtopalvelu -sovellus.
  • Ota Siirto käyttöön palvelun sinulle antamien ohjeiden mukaisesti.
  • Näppäile puhelinnumerosi ja valitse puhelinnumeroosi liitettävä pankkitili.
  • Voit aloittaa palvelun käytön heti.

Näin siirrät rahaa Siirto palvelulla

siirrä rahaa älypuhelimella

Rahan siirtäminen Siirto palvelulla on helpompaa kuin käteisen rahan kaivaminen lompakosta. Näin se tapahtuu:

  • Avaa oman pankkisi siirtopalvelu.
  • Valitse Lähetä rahaa -toiminto.
  • Näppäile saajan puhelinnumero tai valitse se puhelimesi yhteystiedoista suoraan.
  • Näppäile siirrettävä summa ja halutessasi myös lyhyt viesti.
  • Paina lähetä.
  • Maksun vahvistamisen jälkeen saat kuittauksen, että maksu on lähetetty.
  • Saaja saa myös ilmoituksen suorituksesta, joten hänen ei tarvitse erikseen ”päivystää” sitä. Raha näkyy todella heti vastaanottajan pankkitilillä, mutta ilmoitus puhelimeen tulee viiveellä.

Siirto-palvelun käyttö edellyttää, että sekä maksaja että saaja ovat rekisteröityneet palvelun käyttäjäksi. Jos siirron vastaanottajalla ei ole palvelua käytössään, saat ilmoituksen siitä, että siirtoa ei voida toteuttaa. Voit tässä tapauksessa kutsua Siirto-palvelun kautta myös saajan ottamaan palvelun käyttöönsä.

Näin lähetät maksupyynnön

Siirto palvelussa voit lähettää vastaanottajalle myös maksupyynnön. Näin muistutat ystävääsi helposti unohtuneesta maksusta.

  • Valitse maksupyyntö -toiminto
  • Näppäile saajan puhelinnumero tai valitse se puhelimesi yhteystiedoista suoraan
  • Näppäile pyytämäsi summa ja liitä lyhyt viesti pyyntöösi
  • Saaja saa pyyntösi heti, kun olet lähettänyt sen. Jos saaja hyväksyy pyynnön, siirtyvät rahat välittömästi tilillesi ja saat pankistasi ilmoituksen saapuneesta maksusta.
  • Saaja voi halutessaan hylätä lähettämäsi pyynnön tai jättää sen odottamaan myöhemmäksi. Käsittelemättömät maksupyynnöt hylkäytyvät automaattisesti viimeistään 40 päivän kuluttua niiden vastaanottamisesta.

S-Pankissa pystyt nyt tunnistautumaan sormenjäljellä

S-Mobiilissa pystyt tunnistautumaan ja kirjautumaan sisään puhelimen sormenjälkitunnisteella tai nelinumeroisella tunnusluvulla. Sinun ei siis tarvitse kaivella enää tunnuslukutaulukkoa. (Goodbye operaattorin mobiilivarmenne, jota käytin ennen viranomaispalveluihin kirjautumisessa.)

Mikäli olet S-Pankin asiakas, ota S-Mobiilin tunnistautuminen käyttöön valikosta otsikon alta ”Tunnistaudu S-mobiililla” ja seuraa palvelun ohjeita. Ei enää pahvisia tunnuslukutaulukoita! Pankkiasiatkin hoituvat jatkossa sormenpäällä (sormenpäätunnistautuminen löytyy uudemmista puhelinmalleista).

Minkälaisia kokemuksia sinulla on ollut mobiilipankkisovelluksista ja oletko sinä jo käyttänyt Siirtoa?

sormenjälki

(Päivitetty 30.6.2020)

Jakaminen on välittämistä:

Jätä kommentti