Suomi.fi – julkiset palvelut kehdosta hautaan

Suomi.fi sivusto on uudistunut. Suomi.fi keskittää julkiset palvelut yhden luukun taktiikalla kattavaksi palvelukokonaisuudeksi. ”Digitalisoidaan julkiset palvelut” on yksi hallituksen kärkihankkeista ja Suomi.fi tulee olemaan tämän kärkihankkeen näkyvin osa tavalliselle kansalaiselle. Suomi.fi palvelusivuston kautta tulemme saamaan yksityiskohtaisia ohjeita elämämme jokaiseen vaiheeseen ja ennen kaikkea valmiit hakukanavat näiden julkisten palveluiden hakemiseen. Miten palvelut toimivat tällä hetkellä?

Tarkista tietosi eri viranomaisten rekistereissä

Tarkista tietosi viranomaisten rekistereissä

Suomi.fi -palvelusivuston kautta pitäisi pystyä tarkistamaan ja asioimaan usean eri viranomaisen kanssa yhdellä kirjautumisella. Palvelusivusto ei ole vielä tältä osin täysin valmis, mutta sivuston kautta sinut ainakin ohjataan oikeaan osoitteeseen. Tällä hetkellä voit tarkistaa tietosi eri viranomaisten rekistereistä tai no, ainakin osan niistä. Mikäli haluat nähdä kaikki tallennetut tiedot tai haluat muokata niitä, niin joudut tunnistautumaan uudelleen ao. viranomaisen omaan palveluun. Toivon todella, että viranomaiset pystyvät jatkossa luomaan myös muokkausoikeuksia omiin rajapintoihinsa Suomi.fi:n tunnistautumisella.

Suomi.fi -palvelusivustoon pääset kirjautumaan sisään tunnistautumalla ensin joko verkkopankki- tai mobiilitunnuksillasi. Tunnistautumisen tiedot haetaan väestötietojärjestelmästä ja ne hyväksymällä pääset noutamaan koosteet rekisteriviranomaisten rekistereistä.

  • Henkilötiedot väestötietojärjestelmästä näet nimi-, syntymäpaikka-, kotipaikka- ja osoitetietosi, siviilisäädyn, seurakunnan, henkilötunnuksesi, ammatin ja kansalaisuuden. Mikäli havaitset tiedoissasi virheitä, voit ottaa yhteyden kotikuntasi mukaiseen maistraattiin. Palvelu ohjaa sinut maistraatin sivulle ja siellä joudut ensin etsimään oman kotikuntasi maistraatin yhteystiedot. Valmista lomaketta tietomuutoksiin ei ole, mutta oletettavasti yhteydenpito hoituu sähköpostitsekin. Muuttoilmoituksen saat kuitenkin tehtyä maistraattiin ja postiin valmiilla sähköisellä lomakkeella. Valitettavasti joudut kuitenkin tunnistautumaan uudelleen.
  • Trafin rekisteritiedoista et saa esiin kuin omistamasi ajoneuvon rekisterinumeron ja ajoneuvon merkin. Muiden tietojen osalta joudut kirjautumaan Trafin Oma asiointi -palveluun.
  • Maanmittauslaitoksen kiinteistötiedoista näet omistamiesi kiinteistöjen tiedot.
  • Trafin ajokorttitiedoista näet ajokorttiluokkasi ja ajo-oikeutesi tilan.
  • Kansalaisaloite.fi:stä löydät tekemäsi kansalaisaloitteet ja voit myös luoda kansalaisaloitteita tunnistautumalla uudelleen.
  • Patentti- ja rekisterihallituksen kaupparekisteritiedoista saat koosteen rekisteröidyistä rooleistasi yrityksissa ja yhteisöissä.
  • Trafin vesikulkuneuvorekisteristä näet koosteen omistamistasi vesikulkuneuvoista (moottoriteho vähintään 20 hevosvoimaa).
  • Kuntalaisaloite.fi:stä näet tekemäsi kuntalaisaloitteet ja voit luoda kuntalaisaloitteen, mutta jälleen uudelleen tunnistautumalla.

Tässäkö nyt oli se kaikki tieto, mikä minusta on tallennettu?

Tarkistaessani omat tietoni näistä rekistereistä olin hieman pettynyt. Tässäkö nyt oli kaikki se tieto, mikä minusta on tallennettu viranomaisten rekistereihin? Oikeastaan odotin näkeväni myös ne kaikki muut tiedot, jotka minusta on tallennettu julkisia palveluita käyttäessäni. Miten esimerkiksi perhesuhteisiini liittyvät perustiedot kuten vanhempieni ja lasteni nimitiedot, koulutustaustani, sosiaaliturvaan, työelämään / työttömyyteen / eläkkeeseen ja verotukseen liittyvät tietoni. Entä terveyteen ja sairaanhoitoon liittyvät tietoni.

Nykyään puhutaan ns. Omadatasta, johon meillä jokaisella pitäisi olla oikeus. Tähän suuntaan kehitys on menossa, sillä EU:n uusi tietosuoja-asetus velvoittaa henkilötietoja käsitteleviä toimijoita – siis julkisten organisaatioiden ja viranomaisten lisäksi myös yksityisiä yrityksiä – huolehtimaan keräämiensä ja käsittelemiensä henkilötietojen siirrettävyydestä. Tietosuoja-asetuksen soveltaminen alkaa ensi vuoden toukokuussa ja ensiaskeleita tähän suuntaan nähdään nyt Suomi.fi -palvelusivustossakin. Katsotaanpa Suomi.fi -palvelua eteenpäin, löytyisikö sen kautta ohjausta myös näihin tietoihin.

Asioi julkisissa palveluissa

Suomi.fi -palvelusivustolta löytyy ajantasaista tietoa eri elämänvaiheisiin sekä käytettävistä olevista julkisista palveluista.

Suomi.fi palvelusivustolla julkiset palvelut on jaettu aiheryhmiin:

  • Parisuhde ja perhe
  • Sosiaalinen turva
  • Terveys ja sairaanhoito
  • Opetus ja koulutus
  • Työelämä ja työttömyys
  • Asuminen ja rakentaminen
  • Oikeudet ja velvollisuudet
  • Talouden hoitaminen
  • Maahan- ja maastamuutto
  • Kulttuuri ja vapaa-aika
  • Ympäristö
  • Liikenne ja matkustaminen

Jokainen aihe-ryhmä jakaantuu vielä osa-alueisiin. Osa-alueista näet Tietoa välilehdellä yleisiä tietoja ja Palvelut välilehdellä näet kunnittain ao. Palvelut. Voit myös rajoittaa hakua kirjoittamalla kunnan hakukenttään.

Ongelmana haussa on se, että et pysty hakemaan palveluita kaupunginosittain tai esimerkiksi päiväkodin tai koulun nimellä. Aiheryhmätasolla et löydä kovinkaan helposti myöskään sähköisiä lomakkeita tai varsinaista asiointikanavaa, vaan sinua ohjataan sivulta toiselle Suomi.fi -palvelussa tai esim ko kunnan sivuille.

Kaikki sähköiset lomakkeet ja asiointikanavat ao kunnan alueella löydät parhaiten, kun kirjoitat hakusanan Suomi.fi -palvelusivuston yläosassa olevaan hakukenttään. Hakusanaa kirjoittaessasi palvelu listaa sinulle jo samanaikaisesti tuloksia. Valitse listalta haluamasi. Rajaa hakua tämän jälkeen kunnan nimellä. Tässä kohden pystyt rajaamaan hakua myös sisältötyypin mukaan. Valitsemalla sisältötyypiksi Lomakkeet ja Verkkoasioinnin, löydät sähköiset asiointikanavat ao. palveluun. Mikäli Lomakkeita ja Verkkoasiointia ei löydy, muokkaa hakusanaa toiseksi.

Mitä palveluita oma kotikuntasi tuottaa?

Kunnat ovat itse vastuussa omien rajapintojensa avaamisesta ja tiedon lisäämisestä Suomi.fi -palvelusivustoon. Puutteita on vielä paljon myös isojen kuntien kohdalla. Esim. hakusanalla Vuokra-asunnot Tampere ei tule listoille mitään, vaikka Tampereen omilta sivuilta vuokra-asuntotarjontaa löytyy. Toisaalta taas pienemmät kunnat löytyvät listalta (Vetelin kunta, Rautavaaran kunta jne.).

Seuraavassa olen poiminut sinulle joitakin palveluesimerkkejä

Miten haen hoitopaikkaa lapselle?

Parisuhde ja perhe -osiosta löydät yleisiä ohjeita eri vaihtoehdoista. Siirry Palvelut -välilehdelle ja rajaa hakua kunnan nimellä, niin näet kunnan tarjoamat vaihtoehdot. Päivähoitohakemuksen löydät kirjottamalla hakusanan ”päivähoito” Suomi.fi -palvelusivuston yläosassa olevaan hakukenttään. Helsingiltä sähköinen päivähoitohakemus löytyy, mutta esimerkiksi Vantaalta ja Espoolta ei. Näissä tapauksissa joudut siirtymään omatoimisesti ao kunnan sivuille kuten Vantaa.fi ja hae hakemus. Vantaalta löytyi tulostettava hakemus kunnan sivuilta ja Espoolta löytyi oma sähköinen päivähoitohakemus.

Miten haen tukea koulumatkaan tai opiskeluun?

Opetus ja koulutus -osiosta löydät jälleen yleisiä ohjeita koulunkäyntiin ja opiskeluun liittyvistä asioista. Hakemuksia koulukuljetuksiin ei sen sijaan edellämainituille kunnille löydy eikä myöskään periaatteita niiden myöntämiselle. Joudut siirtymään jälleen kuntien omille sivuille. Pienempien kuntien lomakkeita löytyy kuten Humppilan, Karkkilan, Raaseporin jne.

Opintotukea myöntää Kela ja Kelan lomakkeisiin ei ole lainkaan linkkejä Suomi.fi palvelusivustolta, joten joudut siirtymään Kelan sivulle. Kelalla on oma asiointipalvelu ja hyvin monet tukiin liittyvät hakemukset ja viestinnät hoituvat Kelassa jo sähköisesti.

Mistä näen terveystietoni ja varaan ajan lääkärille?

Terveys ja sairaanhoito-osiosta löydät yleisiä ohjeita. Vain Helsingin sähköinen asiointi löytyy ja muiden osalta joudut siirtymään omatoimisesti ao kunnan omalle sivulle. Linkityksetkin näille sivuille ao kohtiin puuttuvat kokonaan, jonka nyt olettaisi olevan vähimmäisvaatimus kansalaisten kannalta.

Omakanta -palvelusta näet omat terveystietosi. Palvelu löytyy kyllä Suomi.fi palvelusivustolta, jos kirjoitat sen sivuston yläosassa olevaan hakukenttään (vaikka se ei tuloslistalle suoraan tulekaan).

Suomi.fi palvelun kehittyminen

Palvelusivuston sisältämät aiheet ovat laajoja, joten hanke on todella kunnianhimoinen. Monet kunnat ovat jo ehtineet luoda omia sähköisiä lomakkeitaan ja asiointikanaviaan, mikä saattaa viivästyttää halukkuutta liittyä valtakunnalliseen palvelusivustoon. Toisissa kunnissa ja toisilla osa-alueilla digitalisointi ei ole päässyt vielä vauhtiinkaan. Toivottavasti yhteistyökykyisyyttä eri organisaatioiden välillä löytyy, jotta kansalaisille saataisiin toimiva palvelu.

Seuraavaksi Suomi.fi -palveluun kehitellään viestintäpalveluita suoraan viranomaisille ja jatkossa sinulla on mahdollisuus saada kaikki viranomaisten päätökset sähköisesti. Tällä hetkellä viestiminen viranomaisiin päin tapahtuu Asiointitilin kautta, jonka kautta jo nytkin dokumentteja liikkuu jonkin verran. Suomi.fi -palvelusivustolla voit jatkossa myös valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan asioitasi sähköisesti, jos et siihen itse pysty.

Palvelusta löytyi vielä paljon hakuominaisuuksiin liittyviä virhetilanteita, mutta eiköhän nekin virheet oikene mitä useampi kunta palveluun liittyy.

Joka tapauksessa digitalisaation vauhtipyörää ei voi pysäyttää, vaan eteenpäin on mentävä. Varaudu sinäkin digiaikaan ja opettele asioimaan sähköisesti. Se on helpompaa ja nopeampaa ja asioida voit vaikka yöpaitasillasi.

Jakaminen on välittämistä:

Jätä kommentti

Exit mobile version